Crowdfunding-plattformen Monner var Norges første folkefinansieringsaktør med konsesjon fra Finanstilsynet, da de lanserte i 2018. Siden oppstarten har selskapet formidlet lån for mer enn 600 millioner kroner til gründere, vekstselskaper og eiendomsprosjekter over hele landet.

I 2019 ble selskapet kjøpt av Sparebank 1 SR-Bank, og virksomheten ble splittet i to deler. Selskapsdelen som fokuserte på crowdfunding fikk navnet Monner Crowd, og Marius Dybdahl overtok som ny administrerende direktør.
Nummer én på eiendom
Nå rendyrker Dybdahl og teamet hans posisjonen på eiendomsprosjekter, og selskapet endrer navn til Monio. Dybdahl er utpekt som mannen som skal lede Monio på reisen fremover. Han har fortid fra blant annet Nordea, Telenor og Schibsted Media Group, og gleder seg til å ta fatt på oppgaven som administrerende direktør for Monio.
- Navneskiftet er et naturlig grep for å gi crowdfunding-aktøren Monio en helt egen identitet. Med Monio rendyrker vi nummer én-posisjonen på lån til eiendomsmarkedet, samtidig som vi rigger oss for internasjonal vekst. For investorer og låntakere får endringen ingen praktisk betydning, sier Dybdahl.
Viktig læring
Ifølge Dybdahl er posisjoneringen på eiendom en naturlig konsekvens av utviklingen innen crowdfunding-markedet, og det selskapet har lært om risiko og mislighold.
- En tydelig utvikling vi har sett er at mislighold er høyere på lån som ikke er sikret i eiendom. Eiendom er rett og slett et tryggere sted å plassere pengene, og da ble det naturlig at vi spisset tjenestene våre inn mot denne bransjen, forklarer Dybdahl.
Navnet Monio er en synergi av engelske money med url-endelsen .io – et etablert kjennemerke for teknologiselskaper. Nå i desember skifter selskapet navn og logo, og så vil det komme en helt ny visuell profil i løpet av første kvartal neste år.